Tematy na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku szkolnym 2013/2014
- Kategoria: Poradnik maturzysty
- Odsłony: 2817
Tematy na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku szkolnym 2013/2014
LITERATURA
-
Wątki, motywy ludowe w literaturze polskiej. Scharakteryzuj ich funkcje w wybranych utworach różnych epok.
-
Etos rycerski, sarmacki i żołnierski w literaturze. Porównaj, odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
-
Zaprezentuj i porównaj różne koncepcje szczęścia w wybranych utworach literackich.
-
Miłość niespełniona w literaturze polskiej i obcej. Omów zagadnienie na podstawie utworów z różnych epok.
-
Człowiek wobec konfliktu wartości. Omów tragizm jego sytuacji na podstawie utworów literackich z różnych epok.
-
Odwołując się do utworów z wybranych epok, uzasadnij, że są onezwierciadłem czasu, w którym powstały.
-
Etos pracy w literaturze polskiej. Omów na podstawie wybranych utworów.
-
Wewnętrzna przemiana bohatera literackiego. Omów jej istotę oraz funkcję, odwołując się do wybranych utworów.
-
Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
-
Mitotwórcza rola literatury. Omów zjawisko w oparciu o wybrane przykłady.
-
Poeci i pisarze wobec historii. Na podstawie utworów literackich różnych epok omów jak literatura sytuuje się względem wydarzeń historycznych.
-
Świat w krzywym zwierciadle. Omów temat na wybranych przykładach literatury różnych epok.
-
Odwołując się do wybranych epok literackich, przedstaw konflikty rodzinne i ich wpływ na życie bohaterów.
-
Ars poetica- wiersze programowe wybranych poetów z różnych epok literackich a realizacja prezentowanego w nich programu.
-
Rola bajki w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Analizując wybrane utwory liryczne, scharakteryzuj różne sposoby rozrachunku poety z własną przeszłością.
-
Odwołując się do wybranych przykładów literackich, przedstaw sposoby kreowania bohatera w literaturze fantastycznej.
-
Dokument i parabola jako dwa sposoby mówienia o rzeczywistości. Omów temat wykorzystując wybrane teksty.
-
Jednostka wobec zbiorowości w ujęciu twórców wybranych epok. Rozważ problem na wybranych przykładach.
-
Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Przedstaw na przykładach literackich.
-
Analizując wybrane przykłady reportaży literackich, zbadaj relacje między autorem a bohaterem. Sformułuj wnioski na temat dostrzeżonych prawidłowości.
-
Sposoby mówienia o miłości w wybranych utworach literackich. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
-
Maska i przenośnia w literaturze. Przeanalizuj sposoby komunikacji pisarza z czytelnikiem w literaturze różnych epok.
-
Twórczość literacka jako dokument swoich czasów. Przedstaw temat, odwołując się do autorów różnych epok.
-
Tradycja i awangarda jako tendencje kształtujące literaturę. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych utworów.
-
Wyznanie, dziennik, autobiografia jako specyficzna forma rozmowy z czytelnikiem. Zanalizuj problem, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
-
Poezja prawdy i heroizmu etycznego. Przedstaw problem, nawiązując do twórczości poetów współczesnych.
-
Utopie i antyutopie w literaturze. Przedstaw problem, odwołując się do utworów literatury polskiej i obcej.
-
Uczyć, wychowywać, dawać świadectwo prawdzie. Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj rolę i zadania pisarza w różnych epokach literackich.
-
Dialog twórców literackich z filozofami. Przedstaw problem na wybranych przykładach twórczości literackiej dawnej i współczesnej.
-
Rozrachunek bohatera literackiego z własnym życiem. Omów problem, odwołując się do wybranych utworów.
-
Znaczenie retrospekcji w życiu bohatera literackiego. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych dzieł.
-
Motyw sobowtóra w literaturze. Zanalizuj zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
-
Literackie kreacje zdobywców i odkrywców. Omów temat na wybranych przykładach.
-
Pisarz wychowawcą społeczeństwa. Odwołaj się do wybranych utworów, omów dydaktyczne i moralizatorskie funkcje literatury.
-
Artysta- wieszcz, cygan, obserwator. Scharakteryzuj różne ujęcia tych kreacji na podstawie wybranych utworów.
-
Sceptycy i entuzjaści. Scharakteryzuj różne kreacje bohaterów literackich na wybranych przykładach utworów różnych epok.
-
Autor i jego publiczność. Omów różne relacje między twórcą i jego czytelnikami, odwołując się do wybranych utworów.
-
Poezja jako narzędzie walki z systemem totalitarnym. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów powstałych po II wojnie światowej.
-
Literackie interpretacje motywów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Życie w społeczeństwie - przekleństwo czy wygoda? Zanalizuj problem, odwołując się do postawy wybranych bohaterów literackich.
-
Biografia jako klucz interpretacyjny. Na podstawie wybranych przykładów omów związki między życiem artysty a jego twórczością.
-
Różne sposoby kreacji outsidera we współczesnej literaturze. Omów na przykładzie wybranych przykładów.
-
Polskie mity narodowe i polemika z nimi. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.
-
Odwołując się do wybranych przykładów literackich, przedstaw nawiązania do twórczości Jana Kochanowskiego.
-
Ludowość i ludomania. Omów różne sposoby nawiązania do folkloru i życia ludu w twórczości literackiej.
-
Uczyć i bawić. Omów dwie funkcje literatury, odwołując się do wybranych utworów.
-
Literatura o tolerancji. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów.
-
Rola poety i poezji w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Różne ujęcia motywu przebaczenia w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
-
Dedal i Ikar jako symbole określonych postaw. Przedstaw kreacje bohaterów będące ilustracją tych postaw.
-
Sylwetki Żydów i sposoby ich kreowania w literaturze XIX i XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
-
Wizje młodości, jej doświadczeń i dążeń w literaturze pięknej. Przedstaw na podstawie wybranych przykładów.
-
Scharakteryzuj obraz Sarmatów w literaturze polskiej różnych epok.
-
Fantastyka i realizm jako dwa sposoby widzenia świata. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich..
-
Różne postawy Polaków wobec najazdów, najeźdźców i okupantów. Omów temat analizując wybrane utwory różnych epok.
-
Omów funkcjonowanie literatury ,,ku pokrzepieniu serc”, odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.
-
Przedstaw „światy nieludzkie” w literaturze XX wieku i określ ich funkcje, odwołując się do wybranych utworów.
-
Poezja współczesna o świecie, w którym żyjemy. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
-
Artysta jako bohater literacki. Porównaj kreacje artystów w wybranych utworach różnych epok.
-
Analizując wybrane przykłady, przedstaw przewroty społeczne i rewolucje jako temat literatury różnych epok.
-
System wartości człowieka współczesnego zaprezentowany w wybranych tekstach literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do przykładów.
-
Filozofia optymizmu w literaturze od starożytności do czasów współczesnych. Przedstaw sposoby wyrażania tego światopoglądu w wybranych utworach literackich.
-
Relatywizm i rygoryzm moralny w życiu bohaterów literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Bohater literacki wobec wolności i konieczności wyboru. Zanalizuj postawy wybranych postaci literackich.
-
Przedstaw różne postawy człowieka wobec grozy i absurdu czasów współczesnych. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Mity i legendy jako źródło inspiracji dla twórców literatury fantasy. Omów zagadnienie , odwołując się do wybranych utworów.
-
Różne sposoby kreowania rodziny w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
-
Różne oblicza władcy. Przedstaw sposoby funkcjonowania tego motywu w literaturze.
-
Od „Antygony” do „Tanga”. Omów na wybranych przykładach ewolucje dramatu.
-
Motyw cierpienia w literaturze. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady.
-
Wierność ideałom i kompromis w życiu bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.
-
Literackie portrety dziecka w wybranych utworach różnych epok. Zanalizuj zagadnienie na wybranych przykładach.
-
Poezja współczesna jako wyraz niepokojów, problemów i dążeń człowieka XX wieku. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Gniazda ojczyste - np. Czarnolas, Soplicowo, Nawłoć. Przedstaw sposoby funkcjonowania motywu małych ojczyzn w literaturze, odwołując się do wybranych utworów literackich.
-
Różne kreacje bohatera zbiorowego w literaturze polskiej i obcej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Człowiek sukcesu i bohater przegrany. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Różne wizerunki kobiet w literaturze polskiej i obcej. Scharakteryzuj je, odwołując się do wybranych utworów.
-
Literatura jako diagnoza społeczeństwa. Odwołując się do utworów z różnych epok, wykaż, że są one obrazem rzeczywistości, w której powstawały.
-
Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Przedstaw sylwetki bohaterów w utworach różnych epok.
-
Miłość jako siła budująca lub niszcząca życie bohaterów literackich. Omów problem w odniesieniu do literatury wybranych epok literackich.
-
II wojna światowa w literaturze. Omów temat w odwołaniu do przykładów z literatury i poezji współczesnej.
-
Postawa prometejska i jej funkcja w utworach literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Motyw winy i odkupienia w literaturze. Przedstaw różnorodne ujęcia, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Bohater w poszukiwaniu swego miejsca w społeczeństwie. Omów
problem, odwołując się do wybranych przykładów. -
Obraz wsi polskiej w literaturze. Przedstaw sposoby kreowania obrazów wsi,odwołując się do wybranych utworów różnych epok.
-
Zbrodnia i zbrodniarze w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Odwołując się do wybranych dzieł literackich, pokaż różnorodność funkcjonowania motywu Arkadii w literaturze.
-
Porównaj sposoby obrazowania miasta w literaturze wybranych epok.
-
Literackie portrety zakochanych. Przedstaw sposoby ich kreowania w wybranych utworach na tle konwencji epoki lub nurtu literackiego.
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
-
Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując celowo dobrane utwory.
-
Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
-
Motyw lotu w kulturze. Przedstaw różne ujęcia tego motywu na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich.
-
Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Porównaj wartości poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu zdjęć reportażowych.
-
Zanalizuj i porównaj różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie, filmie)
-
Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (analiza wybranego dzieła literackiego i jego realizacji scenicznej).
-
Rola karykatury w literaturze i malarstwie. Porównaj wybrane teksty kultury.
-
Motyw wiosny i sposoby jego ujmowania w literaturze i sztuce. Omów, odnosząc się do wybranych dzieł.
-
Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanej literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.
-
Symbolika stroju. Omów zagadnienie na wybranych dziełach literackich, malarskich lub/i filmowych.
-
Młodość i starość jako temat literacki i malarski. Omów różne ujęcia motywu w dziełach różnych epok.
-
Wizerunki śmierci. Omów zagadnienie na wybranych przykładach tekstów kultury różnych epok.
-
Różne sposoby kreowania postaci historycznych (mitologicznych, biblijnych) w literaturze, malarstwie i filmie. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
-
Różne sposoby prezentowania chłopa w literaturze i sztuce. Prześledź zmiany w sposobie prezentacji, odwołując się do wybranych przykładów.
-
„Małe ojczyzny” w literaturze i sztuce. Zanalizuj wybrane dzieła.
-
Motyw syna marnotrawnego. Omów jego funkcjonowanie, odwołując się do wybranych dzieł sztuki i literatury.
-
Język teatru i literatury. Porównaj wybrane dzieła literackie i ich adaptacje teatralne.
-
Realizm i symbolizm w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Świat prowincji w literaturze i sztuce. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
-
Kanon piękna w wybranych dziełach literackich i malarskich. Zanalizuj wybrane przykłady.
-
Motyw pielgrzyma w literaturze i sztuce. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
-
Fascynacja urbanizacją w literaturze i sztuce. Zanalizuj różne jej przejawy w wybranych dziełach.
-
Obrazy żywiołów i ich funkcje. Przedstaw na wybranych przykładach literatury i sztuki.
-
Funkcje eksperymentu artystycznego w literaturze i sztuce XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
-
Egzotyczne krainy i przygody tematem literatury i sztuki. Omów temat na przykładzie wybranych utworów
-
Motywy roślinne i zwierzęce w literaturze i sztuce. Zanalizuj ich znaczenie na przykładzie wybranych utworów.
-
Literacka awangarda XX wieku i jej związki z malarstwem, teatrem i filmem. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
-
Kostium historyczny i jego funkcje w literaturze i sztuce. Przedstaw sposoby i cele jego wykorzystania w wybranych utworach.
-
Motyw tańca w literaturze i sztuce. Omów jego funkcjonowanie na wybranych przykładach tekstów kultury.
-
Funkcjonowanie motywu spotkania w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
-
Idealizacja historii w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie, odwołaj się do wybranych przykładów.
-
Motyw Bożego Narodzenia. Omów jego funkcjonowanie w literaturze i sztuce różnych epok.
-
Parodia jako sposób wyrazu. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich i filmowych.
-
Motyw dance macabre w literaturze i sztuce. Przedstaw jego funkcje, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Motywy sportowe w tekstach kultury. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych dzieł literatury i innych sztuk.
-
Przyroda ojczysta jako temat i źródło inspiracji artystycznych. Omów różne sposoby przedstawiania zagadnienia, odwołując się do wybranych utworów.
-
Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
-
Impresjoniści – malarze i poeci. W wybranych dziełach malarskich z okresumodernizmu wskaż i omów związki z poezją.
-
Problem adaptacji filmowych wielkich dzieł literatury polskiej. Porównaj trzywybrane teksty literackie z ich ekranizacjami. Sformułuj własną opinię,odwołując się do opinii krytyków.
-
Artystyczne ujęcie macierzyństwa w literaturze i sztuce. Omów, odwołującsię do wybranych tekstów kultury.
-
Bunt artysty odzwierciedlony w twórczości. Przedstaw temat w oparciu o wybrane przykłady z literatury, filmu i muzyki.
-
Motyw powstania styczniowego i jego funkcje w literaturze i malarstwie drugiej połowy XIX wieku. Omów na podstawie wybranych przykładów.
JĘZYK
-
Kultura języka w Internecie. Scharakteryzuj język użytkowników Internetu na podstawie samodzielnie zebranego materiału.
-
Stylizacja językowa - jej rodzaje i funkcje w utworze literackim. Omów na wybranych przykładach.
-
Funkcje znaków przestankowych w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Omów je na podstawie analizy wybranych utworów liryki współczesnej.
-
Twórcze wykorzystania stylów funkcjonalnych (np. urzędowego, potocznego) w poezji. Omów problem na wybranych przykładach.
-
Analiza językowa i kulturowa przysłów polskich. Przedstaw temat, wykorzystując wybrane przykłady.
-
Zapożyczenia językowe. Omów zagadnienie i oceń zasadność zapożyczeń w języku polskim.
-
Przedstaw różne koncepcje funkcji tekstów językowych. Porównaj i wskaż różnice.
-
Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
-
Język jako źródło wiedzy o życiu minionych pokoleń. Przedstaw zagadnienie, analizując warstwę językową wybranych utworów pamiętnikarskich z określonej epoki (na przykład baroku).
-
Etykieta językowa różnych czasów i środowisk. Zanalizuj wybrane przykłady tekstów.
-
Zanalizuj zjawisko mody językowej na podstawie przykładów ze współczesnej polszczyzny.
-
Różne sposoby realizowania gry słów. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych fraszek i aforyzmów.
-
Na podstawie wybranych przykładów omów stylistykę listów z różnych epok.
-
Wieloznaczność wyrazów i jej konsekwencje dla procesu komunikacji. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady tekstów kabaretowych.
-
Przedstaw charakterystyczne cechy języka internautów, analizując przykłady wypowiedzi z wybranych list dyskusyjnych.
-
Och! Ach! Czyli o tym, jak wyrazić wyjątkowo silne emocje. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wiadomości ze składni i leksyki
-
Na przykładach wybranych przemówień dawnych i współczesnych dokonaj analizy porównawczej zastosowanych w nich środków perswazji.
-
Scharakteryzuj cechy stylu publicystycznego, odwołując się do wybranych tekstów prasowych.
-
Stylizacja biblijna i jej funkcje w literaturze różnych epok. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
-
Neologizmy i ich funkcje w twórczości różnych autorów. Omów zjawisko, odwołującsię do wybranych przykładów
-
Nazwiska znaczące w literaturze. Odwołując się do wybranych przykładów z literatury polskiej i / obcej, określ zasadność ich użycia i nazwij funkcję jaka pełnią.
-
Omów sztukę przemawiania na przykładzie wybranych teksów literackich.
-
Język bohatera jako element charakterystyki postaci. Omów na wybranych przykładach.
-
Omów funkcję zdrobnień w wybranych utworach literackich, w języku zawodowym i potocznym.
-
Język potoczny jako tworzywo literackie w wybranej powieści współczesnej i dramacie. Omów efekty wykorzystania dla celów artystycznych tej odmiany języka.
-
Omów sposoby funkcjonowania słownictwa sportowego w polszczyźnie potocznej.
-
Dokonując analizy języka informatyków, ocen zasadność występowania w nim anglicyzmów.